چکیده :

پژوهش حاضر با استفاده از دو روش تحليل مفهومي و استنتاجي به دنبال ارائه تبیینی نو از مؤلفه¬های برنامه درسی پنهان با تأکید بر پدیدارشناسی ون منن است تا بتواند سهمی در افزایش دانش در حوزۀ معرفتی مذکور داشته باشد. نتایج نشان می¬دهد؛ برنامه درسی پنهان شامل یادگیری¬های غیر ملموس، غیررسمی و ضمنی ارزشها، هنجارها و نگرش¬ها است که به واسطه معلمان، کارکنان، فرایندهای غیر رسمی آموزش، تعاملات معلم و شاگرد و تفاسیر دانش¬آموز از رویدادها و محیط سازمانی ایجاد و انتقال می¬یابد. پدیدارشناسی ون منن با کمک به حصول تجارب و شناخت فردی حائز آن است که فراگیران را در یادگیری عمیق و بنیادی یاری نماید، بنابراین روش متناسبی در بازشناسی حوزه عمیق و کمتر شناخته شده برنامه درسی پنهان است. پدیدارشناسی ون منن در مؤلفه¬های برنامه درسی پنهان واجد تجارب زیسته خاصی چون؛ دانش آموز (مسئله محوری، خودراهبری، خود اکتشافی، انعطاف پذیری و ...)، معلم (کارگزار، زمینه‌ساز در تکوین نگرش و انگیزه دانش‌آموز و مدیرچالش‌های کلاسی حاوی تجارب زیسته خاص برای دانش-آموز)، محتوای درسی (زمینه ساز کسب تجارب درونی دانش-آموز متناسب با نیازهای خاص وی)، تدریس (فعالیتی شهودی و خلاق به همراه نتایج پیش بینی نشده در دانش¬آموزان) و ارزشیابی (زمینه¬ای برای درک برخی تجارب زیسته دیگر در راستای ماهیت واقعی کلاس، درس، یادگیری و نیز سنجش دانش¬آموز توسط نظام آموزشی) است.

کلید واژگان :

برنامه درسی، برنامه درسی پنهان، مؤلفه¬ها، پدیدارشناسی ون منن



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک