پژوهش حاضر با هدف تبیین ابعاد و مؤلفههای رشد معنوی انسان و تحلیل آن در محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران صورت پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی شامل؛ تحلیل اسنادی و نیز تحلیل محتوا بوده و رویکرد آن نیز کاربردی محسوب میگردد. جامعه پژوهشی، شامل دو بخش؛ متون مرتبط با ابعاد و مؤلفههای رشد معنوی انسان و متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مصوب آذر ماه 1390 می باشد که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهشی، از نمونهگیری صرف نظر شده و کل جامعه آماری مورد بررسی و تحلیل واقع شده است. ابزارهای اندازهگیری، فرم فیشبرداری و نیز سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بوده است. دادههای اسنادی به شیوه کیفی و دادههای تحلیل محتوی با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفتهاند. عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر آن است که: 1. چارچوب مفهومی رشد معنوی انسان را میتوان بر اساس مدارک و مستندات مرتبط در 3 بُعد و 29 مؤلفه تدوین نمود. 2. در مجموع 168 مرتبه به مؤلفههای رشد معنوی انسان توجه شده که میزان تراکم آن در بخش هدفهای عملیاتی و راهکارها با 70 فراوانی و 7/41 درصد زیاد و در بخش بیانیه مأموریت با 2 فراوانی و 2/1 درصد بسیار کم میباشد. 3. در بین ابعاد مورد بررسی، بعد اخلاق با میزان بار اطلاعاتی 839/0 و ضریب اهمیت 373/0 بیشترین توجه را به خود اختصاص داده، این در حالی است که به بعد روح با میزان بار اطلاعاتی 670/0 و ضریب اهمیت 298/0کمتر توجه شده است.
کلید واژگان :رشد معنوی انسان، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحلیل محتوا، آنتروپی شانون.
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک