هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین آگاهیهای فراشناختی با خودپنداره تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر سال اول متوسطه شهرستان سرپل ذهاب میباشد. جمعآوری دادههای پژوهشی به شیوه میدانی و با مراجعه به آزمودنیها و انتخاب نمونه از جامعه آماری صورت گرفته است و نیز اطلاعات مربوط به چارچوب نظری و مباحث تئوری آن با مراجعه به منابع علمی و به شیوة کتابخانهای انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان سال اول پسر روزانه (دولتی) مدارس متوسطه شهرستان سرپلذهاب که در سال تحصیلی 92-91 مشغول به تحصیل بودهاند میباشد. تعداد این دانشآموزان برابر 530 نفر میباشد. پس از هماهنگیهای لازم با اداره آموزش و پرورش سرپلذهاب و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 223 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل: پرسشنامه آگاهیهای فراشناختی شراو ودنیسون (M.A.I)، پرسشنامه خودپنداره تحصیلی مارش (ASCQ)، پرسشنامه نگرش نسبت به مدرسه (ASSA-R)، آزمون شخصیت کالفرنیا بود. پس از پر کردن پرسشنامهها، پرسشنامهها جمعآوری گردید و اطلاعات بر اساس هر پرسشنامه دستهبندی گردیدو دادهها از طریق همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد و نتایج زیر به دست آمد: بین آگاهیهای فراشناختی و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان پسر سال اول متوسطه شهرستان سرپل ذهاب در سطح معنیداری 001/0 رابطه وجود دارد. بین آگاهیهای فراشناختی و نگرش نسبت به مدرسه دانشآموزان پسر سال اول متوسطه شهرستان سرپل ذهاب در سطح معنیداری 001/0 رابطه وجود دارد. بین آگاهیهای فراشناختی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان پسر سال اول متوسطه شهرستان سرپل ذهاب در سطح معنیداری 001/0رابطه وجود دارد.
کلید واژگان :آگاهی های فراشناختی ، خودپنداره تحصیلی ، نگرش نسبت به مدرسه ، سازگاری اجتماعی ، شهرستان سرپل ذهاب
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک