چکیده :

هدف پژوهش حاضر مقايسة سلامت روان و عملكرد تحصيلي دانش آموزان نوجوان مصروع و غير مصروع 1389 بود. روش پژوهش حاضر - 12-18 سال دوره هاي راهنمايي و متوسطه شهر اهواز در سال تحصيلي 90 علي- مقايسه اي بود. جامعه پژوهش حاضر كليه دانش آموزان مقاطع راهنمايي و متوسطه شهر اهواز بود كه 1389 مشغول به تحصيل بودند. نمونه مورد بررسي شامل 24 دانش آموز مصروع بود - در سال تحصيلي 90 كه با روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند، 24 دانش آموز عادي به عنوان گروه گواه نيز با آنان همتا شدند. سپس پرسشنامه سلامت روان فرم 28 سوالي در مورد هر دو گروه به صورت انفرادي اجرا شد. جهت بررسي عملكرد تحصيلي آزمودني ها معدل تحصيلي سال گذشته آنان در نظرگرفته شد . داده ها ي بدست آمده با روش هاي آمار توصيفي وتحليل واريانس چند راهه مورد تجزيه و تحليل قرارگرفتند . نتايج نشان داد كه بين دانش آموزان مصروع و دانش آموزان غير مصروع در سلامت روان كلي و تمامي حيطه هاي آن دارد. به (p<0/ (به جز اضطراب) و هم چنين بين عملكرد تحصيلي دو گروه تفاوت معن ي داري وجود ( 05 طوري كه دانش آموزان مصروع از نظر سلامت روان كلي، نشانه هاي جسم ي، بدكاركردي اجتماعي و نشانه هاي افسردگي وضعيت نامطلوب تر و عملكرد تحصيلي ضعيف تري داشتند . ابتلا به صرع م ي تواند سلامت روان و عملكرد تحصيلي نوجوانان مصروع را كاهش دهد. پيشنهاد مي گردد آموزش هايي در جهت آموزش بهداشت رواني اين دانش آموزان و هم چنين آموزش هايي به اوليا و مربيان اين افراد در جهت بهبود سلامت روان و عملكرد تحصيلي فرزندان شان داده شود.

کلید واژگان :

صرع، سلامت روان، عملكرد تحصيلي، نوجوانان.



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک