هویت ملی به معنای احساس تعلق و وفاداری بهعناصر و نمادهای مشترک در یک ملت و در میان مرزهای تعریف شده سیاسیاست و از آنجا که فضاهای شهری استقرارگاه جمعیت کثیری از شهروندان یک کشور است و مهمترین عامل در شکلدهی و شگلگیری شهر به عنوان بستر پیدایش حیات جمعی میباشند، نقش عمدهای در تولید و بازآفرینی مبانی استحکام بخش هویت ملی و فرهنگی شهروندان ایفا مینمایند. هویت ملی را میتوان از طریق نمادپردازی در این فضا بازنمایی و بازتولید نمود، از این طریق ارتباط روانی و عاطفیِ خاصی میان مردم و فضای شهری که زندگی روزمرهی خود را در آن میگذرانند، شکل میگیرد. در صورتی که احساسی عاطفی نسبت به نمادها که عناصر و اجزاء هویت فرهنگی و ملی جوامع انسانی را نمایش میدهند به وجود آید، هویت ملی تقویت و بازتولید میشود. به همین دلیل رهبران سیاسی، بیتوجه به منبع قدرت و مشروعیت خود برآنند تا با ایجاد، گسترش و بهرهبرداری از آنچه گاتمن نمادنگاری ملی میخواند کشور خود را به وحدت و یکپارچگی برسانند. منظور از نمادنگاری ملی، توجه به کلیه نمادها، مراجع و آرمانهایی است که میان مردم مشترک است و به آنها همبستگی روحی و در نهایت وحدت میبخشد. در صورتی این مهم مورد غفلت قرار گیرد با ایجاد کوچکترین خلاء در بافت و ساختار فرهنگی جامعه، زمینه برای تهاجمات و تعرضات فرهنگی بیگانگان مستعد میگردد. لذا این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که چگونه با به کارگیری اصول و فنونِ هنر نمادپردازیِ فرهنگی در عرصهی فضای شهری قادر به تقویت مبانی و بنمایههایِ هویت ملی میباشیم؟ به نظر میرسد با توجه به اینکه نمادها از دیر باز شناسنامههای شهرها و فرهنگها بوده و تداعی کنندهی خاطرات مشترک، هویتهای فرهنگی و اساطیر بودهاند، رشد و توسعهی آنها در فضای شهری، موجبات تقویت مبانی و ریشههای هویت ملی را فراهم میسازند.
کلید واژگان :نماد؛ هویت ملی؛ تهاجم فرهنگی؛ جغرافیای فرهنگی؛ هویت فرهنگی
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک