چکیده :

امروزه اهمیت نوآوری و توسعه کسب‌وکار روزبه‌روز بیشتر می‌شود. ازاین‌رو رسالت دانشگاه به‌عنوان متفكرترين نهاد مسئول در قبال تحقق آرمان‌های توسعه ملي، ايجاب می‌کند تا به پوياسازي سازمان خود در انطباق با برنامه‌های توسعه بپردازد و اين امر جز از طريق تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی ميسر نمی‌شود. در این راستا عوامل زیادی مانند عوامل محیطی، فناوری، انسانی، سازمانی و بسیاری دیگر از مؤلفه‌ها بر توسعه و تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی تأثیر داشته است. در این مطالعه هدف تحقیق، شناسایی عوامل تسهیلﮔﺮ سازمانی در تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی است؛ که با روش تحلیل مضمون و رویکرد اکتشافی مبتنی بر مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام ﻣﻲشود. جامعه آماري شامل 15 نفر از نخبگان دانشگاهي و روش نمونه‌گیری به شيوه گلوله‌ی برفي می‌باشد. در این پژوهش 36 مؤلفه احصاء گردید که شامل 16 مؤلفه جدید نیز می‌باشد. همچنین شاخص‌های ساختاری و مالی دارای اهمیت بیشتر و شاخص‌های اعتباری و ایدﻩپردازی از اهمیت کمتری نزد دانشگاهیان برخوردار است که نشان می‌دهد؛ اولویت راهبرداندیشان و برنامه‌ریزان آموزش عالی کشور می‌بایست بازطراحی و پشتیبانی از ساختارها و فرایندهای مناسب تجاری‌سازی پژوهش در دانشگاه‌ها باشد. در پايان نيز پیشنهادهایی با نظر صاحب‌نظران براي توسعه تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهي ارائه‌شده است.

کلید واژگان :

تجاری سازی، پژوهش دانشگاهی، درون سازمانی، تحلیی تم.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک