چکیده :

هدف از این تحقیق بررسی تاثیر ابعاد ساختار سازمانی بر راهبرد رقابتی می‌باشد. روش مورد استفاده در اين تحقيق، از نظر هدف کاربردی ، از نظر ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماري این تحقیق، کلیه کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت مي‌باشد، که تعداد آنها برابر با 420 نفر است. از بین جامعه آماری بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان تعداد 201 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. جهت انتخاب نمونه‌ی آماری، از نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده گردید. برای سنجش ابعاد ساختار سازمانی (تمرکز، رسمیت و پیچیدگی) از پژوهش‌های کروز و گمپس (2003) و پالمر و دانفورد (2002) استفاده شد. در زمینه‌ی راهبردهای رقابتی نیز با توجه به پژوهش میلر (1988 و 1987)، سه راهبرد رهبری هزینه، راهبرد متمایز ساختن محصول یا خدمت و راهبرد تمرکز بر محصول یا خدمت خاص در نظر گرفته شد. روایی تحقیق از روش محتوای و برای تایید ثبات درونی ابزار سنجش، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. ضرایب آلفای متغیرهای تحقیق شامل ساختار سازمانی و راهبردهای رقابتی به ترتیب 895/0 و 902/0 برآورد شد که نشان‌دهنده‌ی پایایی مناسب پرسش‌نامه این شاخص‌هاست. جهت تجزیه و تحلیل داده از مدل‌سازی معادلات ساختاری و از نرم‌افزار لیزرل 5/8 استفاده گردید. تحلیل داده‌ها نشان داد که ابعاد مختلف ساختار سازمانی با راهبرد رقابتی جامعه مورد مطالعه تاثیر مثبت و مستقیم دارد.

کلید واژگان :

ساختار سازمانی، راهبرد رقابتی، شرکت ارتباطات زیرساخت.



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک