پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان دسترسی زنان به فرصتهای آموزشی در شهرستانهای استان بوشهر انجام گردید. این مطالعه به لحاظ ماهیت یک پژوهش کاربردی و از منظر روششناسی در زمره تحقیقات توصیفی- تحلیلی قرار میگیرد. شیوه گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانهایی و ابزار جمعآوری دادهها با توجه به اهداف پژوهش مبتنی بر ابزارهای استاندارد شده در قالب جداول و فرمهای رایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن(بویژه سالنامه آماری سال 1393 استان بوشهر) بوده است. شایان ذکر است که جامعه آماری پژوهش 9 شهرستان واقع در استان بوشهر بوده است که جهت سنجش سطح دسترسی زنان به فرصتهای آموزشی، 19 مولفه در قالب شاخصهای توسعه آموزشی، از آمارنامه رسمی استان، استخراج و با استفاده از تکنیک تحلیل مولفههای اصلی وزندهی و سپس با استفاده از روشهای وایکور و تحلیل سلسلهمراتبی خوشهای مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل یافتههای پژوهش ضمن تایید وجود شکاف عمیق در توزیع و تخصیص فرصتهای آموزشی بین شهرستانهای استان بوشهر، حاکی از آن است که در مجموع شاخصها، تنها شهرستانهای بوشهر با ضریب 0 و گناوه با 12/0 دارای بالاترین سطح توسعهیافتگی به لحاظ دسترسی زنان به فرصتهای آموزشی بوده و شهرستانهای دیلم با ضریب 84/0، تنگستان با ضریب 89/0 و دیر با ضریب 1 در پایینترین سطح دسترسی قرار گرفتهاند. همچنین نتایج سطحبندی شهرستانها نیز نشان داد به لحاظ میزان دسترسی زنان به فرصتهای آموزشی نوعی محرومیت کلی بر فضای استان بوشهر حاکم است.
کلید واژگان :فرصتهای آموزشی، زنان، وایکور، بوشهر
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک