چکیده :

هدف از این پژوهش بررسی نقش برنامه درسی پنهان در جامعه‌پذیری دانش آموزان در مدارس مقطع متوسطه اول شهر بوشهر می‌باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی -همبستگی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری موردبررسی این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بوشهر در سال تحصیلی 94-93 می‌باشد که تعداد 362 نفر از آن‌ها بر اساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به‌عنوان نمونه مورداستفاده قرارگرفته‌اند. برای گردآوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته با 52 سؤال 4 گزینه‌ای که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم‌شده است استفاده گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و روش‌های آماری در سطح توصیفی و استنباطی استفاده گردید. یافته‌های تحقیق نشان داد که برنامه‌های درسی پنهان و ابعاد آن(جو اجتماعی مدرسه،ساختار فیزیکی مدرسه،ساختار سازمانی،روابط درونی مدرسه و تشویق و تنبیه) با جامعه‌پذیری همبستگی معناداری دارد.همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر برنامه درسی پنهان و ابعاد آن 37/0 از تغییرات در وضعیت جامعه‌پذیری دانش آموزان را تبیین می‌کند.

کلید واژگان :

جامعه‌پذیری؛ برنامه درسی پنهان؛ جو اجتماعی مدرسه؛ ساختار فیزیکی مدرسه؛ روابط درون مدرسه؛ ساختار سازمانی مدرسه



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک