چکیده :

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سلامت سازمانی مدرسه با کیفیت زندگی معلمان ابتدایی با تحلیل همبستگی کانونی بود. جامعه آماری پژوهش را معلمان ابتدایی خراسان شمالی تشکیل می‌دادند. سیصد و هشتاد و نه نفر از این معلمان با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه‌های سلامت سازمانی مدارس ( هوی و فلدمن، 1999) و زمینه یابی سلامت (ویر و همکاران، 1996) را تکمیل کردند. داده‌ها با ضریب همبستگی پیرسون و همبستگی کانونی و در نرم افزار SPSS.16 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میان سلامت سازمانی مدرسه با کیفیت زندگی معلمان ابتدایی رابطه معناداری وجود دارد. واریانس مشترک سلامت سازمانی مدرسه و کیفیت زندگی 14 درصد است. در مجموع به نظر می‌رسد، یگانگی نهادی، نفوذ مدیر و روحیه در مدرسه می‌تواند با سلامت روانی و جسمانی معلمان ابتدایی در ارتباط باشد.

کلید واژگان :

کیفیت زندگی|سلامت سازمانی مدرسه|معلمان ابتدایی|همبستگی کانونی ،



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک