هوش فرهنگی مهم¬ترین ابزاری است که می¬تواند برای مواجهه مناسب با موقعیت¬های چند فرهنگی به کار گرفته شود. اسلام به عنوان آخرین و کامل¬ترین دین، رهنمودها و توصیه¬های بسیاری در هر جنبه از زندگی بشر را دارا می¬باشد و قرآن به عنوان یک راه¬کار بزرگ الهی برای انسانها بهترین و با قوامترین راه را به بشریت ارایه می¬دهد و انسانها را به سمت راهی که مطمئنتر و مستحکمتر است هدایت می¬کند. هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت مؤلفه¬های هوش فرهنگی رؤسای شعب بانک ملت از دیدگاه اسلام و قرآن می¬باشد. برای این منظور هوش فرهنگی بر اساس نظریه تلفیقی «انگ، ونداین و کریستین کُه » و «قرآن و اسلام» در چهار مؤلفه هوش فراشناخی اسلامی- ایرانی، هوش شناختی اسلامی- ایرانی، هوش انگیزشی اسلامی- ایرانی و هوش رفتاری- اسلامی تعریف شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، رؤسای شعب بانک ملت استان آذربایجان¬شرقی می-باشد که تعداد آن¬ها 71 نفر می¬باشند. ابزار جمع¬آوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه می¬باشد که پس از سنجش روایی و پایایی آن، در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. پس از جمع¬آوری پرسشنامه¬ها، اطلاعات حاصله با استفاده از روش¬های آماری توصیفی تلخیص و طبقه¬بندی شد و برای آزمون سوال¬های پژوهش از آزمون¬های؛ One T-Test Sample، تحلیل واریانس (ANOVA) و فریدمن استفاده شد. نتایج حاصله بیان¬گر آن است که وضعیت هوش انگیزشی اسلامی- ایرانی رؤسای شعب بانک ملت نسبت به سایر مؤلفه¬های هوش فرهنگی اسلامی- ایرانی وضعیت بهتری دارد.
کلید واژگان :هوش فرهنگی اسلامی- ایرانی ، هوش فراشناختی اسلامی- ایرانی ، هوش شناختی اسلامی- ایرانی ، هوش انگیزشی اسلامی- ایرانی ، هوش رفتاری اسلامی- ایرانی .
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک