پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر تفکر انتقادی دانشآموزان انجام گرفت. طرح پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم مدارس دولتی ناحیه دو شهر خرمآباد در سال تحصیلی 95- 1394 بود. حجم نمونه به تعداد 56 نفر(28 نفر گروه آزمایش و 28 نفر گروه گواه) با استفاده از روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردید. سپس تنها گروه آزمایش تحت آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی قرار گرفتند، بعد از اتمام جلسات آموزشی، از هر دو گروه آزمایش و گواه پسآزمون و مجدداً دو ماه بعد، از هر دو دو گروه پیگیری به عمل آمد. ابزار اندازهگیری این تحقیق پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (2003) بود. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بهطور کلی بر تفکر انتقادی(001/0p<) و از بین خردهمؤلفههای آن، بر خلاقیت(01/0p<) و تعهد (001/0p<) تأثیر داشت ولی بر خردهمؤلفه بالندگی تأثیر نداشت. ضمن این که نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ گردید.
کلید واژگان :راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، تفکر انتقادی، دانشآموزان
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک