توسعه و مقاومسازی زنجیرههای ارزش محصولات کشاورزی میتواند به عنوان یک ابزار قدرتمند در راستای کاهش فقر و مبارزه با چالش امنیت غذایی و تابآوری در مواقع بحرانی و شوکآور به ویژه در کشورهای در حال توسعه مورد توجه قرار گیرد و به اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی مبنی بر درونزا و بروننگر بودن کمک کند و بیتوجهی به آن باعث کاهش سرمایهگذاری و از بین رفتن فرصتهای شغلی شود. در این راستا، اهداف پژوهش شناسایی عوامل مؤثر داخلی و خارجی زنجیره ارزش محصول استراتژیک چای و ارائه راهبردهایی برای توسعه پایدار زنجیره ارزش این محصول جهت رونق تولید در نظر گرفته شد؛ زیرا این موضوع به لحاظ تحقق سیاستهای کلان نظام از نظر اقتصادی، اجتماعی، زیستمحیطی، رقابتی و سیاسی- امنیتی از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا پژوهش بلحاظ هدف کاربردی، از نوع پیمایشی- تحلیلی و در آن از رویکرد کیفی بهره گرفته شد. بدین ترتیب ابتدا مروری بر مبانی نظری و پیشینه پژوهش انجام گرفته و با بهرهگیری از رویکرد تحلیلی مقایسهای، زنجیرههای ارزش چای کشورهای برتر بررسی شد؛ سپس برای گردآوری دادهها، ابتدا نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها طی جلسات هماندیشی انفرادی و گروهی (طوفان ذهنی) احصاء و به منظور جمعبندی عوامل داخلی و خارجی، فرمهای نظرسنجی میان خبرگان صنعت چای توزیع گردید. پس از گردآوری فرمها، 12 نقطه قوت، 24 نقطه ضعف، 21 فرصت و 24 تهدید جمعبندی و در راستای ساماندهی و توسعه آن،راهبردهای یکپارچگی استراتژیک/ بهینه سازی بخشهای تولیدی و راهبردهای تولید صادراتمحور و رسوخ در بازار ارائه گردید.
کلید واژگان :زنجیره ارزش، محصولات صادرات محور، سیاست های اقتصاد مقاومتی
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک