چکیده :

نقش فعالیّت اقتصاد روستایی در دنیا بسیار مهم تلقّی شده و در ابعاد ملی، منطقه‏ای و حتّی بین المللی ارزشمند است. اما جایگاه اصلی بازاریابی تولیدات روستایی و سهم پایین دریافت ناشی از فروش تاکنون نتوانسته شایستگی‏های خود را کاملأ به اثبات برساند. این امر بیشتر ناشی از نقائص موجود در ساختار بازار محصولات روستایی است. باتوجّه به اهمیت موضوع و فقدان رویکرد بازاریابی یکپارچه در بخش محصولات، بویژه در تشکل­ها و تعاونی­های روستایی به‏عنوان متولیان تولید و توزیع، لزوم توجه هرچه بیش‏تر علمی و عملی به مبحث بازاریابی یادآور می‏شود، دراین راستا روش تحقیق به صورت ارزیابی عملکرد اقتصادی با ارائه مدل‏سازی ساختاری تفسیری و تعیین ارتباط بین مؤلفه‌های اعتبار یافته انجام شده است. تحلیل پژوهش با استفاده از به‏کارگیری مؤلّفه‏‌های مؤثر در بازاریابی محلّی در نواحی روستایی از مجموعه ابعاد محیطی، اجتماعی و اقتصادی با برداشت از مطالعات مشابه و تأیید خبرگان دانشگاهی کسب شده است، که با نظرات مجموعه مذکور به صورت کاراکترهای جداگانه در ماتریس خود تعاملی ساختاری به وجود آمد. بر این اساس مؤلّفه‏‌های مناسب سازی زیرساختی و کالبدی، تجهیز فروشگاه مزرعه، تولید انبوه و تنوع محصولات، تحکیم ارتباط کشاورزی، زیرساخت‏هایICTو گسترش دامنه بازاریابی یکپارچه تنه اصلی مدل را شکل می‌‏دهد، همچنین مؤلّفه‏ی توسعه مزیت‏های رقابتی توانسته بیش‏ترین ارتباط را با مؤلّفه کارآمدی صندوق‏‌های تسهیل کننده برقرار کند. در نتیجه مدل ارائه شده بازاریابی محلّی در نواحی روستایی با رویکرد مدل‏سازی ساختاری تفسیری برای حصول به جایگاه مناسب خود تاکید بر شبکه یکپارچه با نقش بازیگران روستایی، سازمان‌های سازنده در استراتژی توسعه‌‏ی پایدار دارد و منتج به چارچوب راهبردهای محرومیت‌‏زدایی روستایی خواهد بود که به صورت فرآیند زنجیره‎ای ارائه شده است.

کلید واژگان :

بازاریابی محلّی تولیدات روستایی زنجیره شبکه ای جریان‏‌های فضایی و مدل‏سازی ساختاری تفسیری



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک