این پژوهش با هدف بررسی رابطه خودآگاهی، احساس حقارت، یأس و ناامیدی با تعهد سازمانی در بین کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان خرمآباد به مرحله اجرا درآمد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری این ادارات جمعاً 620 نفر میباشند. که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 242 نفر (27 نفر زن و 215 نفر مرد) تعیین شد و با روش نمونه¬گیری تصادفی طبقهای نسبی پرسش¬نامهها در بین نمونه مشخص شده توزیع و تکمیل گردید. ابزار گردآوری دادهها شامل: پرسش¬نامه امنیت روانی مازلو(1952) و پرسش¬نامه تعهد سازمانی آلن و مایر(1990). اطلاعات تحقیق با استفاده از نرم افزار spss و با روش همبستگی و رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان دادند که: بین خودآگاهی، احساس حقارت، یأس و ناامیدی با تعهد سازمانی رابطه معناداری در سطح (001/0>p) وجود دارد. براساس تحلیل رگرسیون چندگانه، مولفههای يأس و نااميدي و احساس حقارت از قابلیت پیش-بینی تعهد سازمانی برخوردار هستند (05/0>p) و مولفه خود آگاهي از قابلیت پیش¬بینی تعهد سازمانی قابلیت برخوردار نیست (05/0
کلید واژگان :
خودآگاهی، حقارت، یأس، ناامیدی، تعهد سازمانی
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک