هدف پژوهش پیشرو بررسی نقش آموزشی و فرهنگسازی رسانههای نوپدید در لیگ برتر فوتبال ایران با رویکرد 360 درجه است. روش پژوهش میدانی و بر مبنای هدف از نوع توسعهای ـ کاربردی است. جامعۀ آماری شامل تمام مربیان فوتبال، مدیران فوتبال، بازیکنان، داوران، خبرنگاران در لیگهای فوتبال، کارشناسان ارتباطات رسانهای، و مخاطبان لیگ برتر فوتبال کشور است. نمونۀ پژوهش شامل 384 نفر (با تأکید بر کفایت نمونه فرمول تعیین حجم نمونه کوکران) و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای است. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامۀ محققساختۀ ارزیابی عملکرد رسانههای نوپدید در زمینۀ لیگ برتر فوتبال متشکل از 2 مؤلفه (آموزشی و فرهنگسازی) و 15 عبارت است. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون T تکنمونهای صورت گرفت. بر اساس نتایج بهدستآمده، آموزش و فرهنگسازی رسانههای نوپدید در زمینۀ لیگ برتر فوتبال ایران با رویکرد 360 درجه در حد مطلوبی گزارش شد (0001/0=P). با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت رسانههای نوپدید ورزشی میتوانند، با ترویج فرهنگ و اصول اخلاقی در ورزش فوتبال در چارچوب نظام ورزش کشور و نیز ترویج و تشویق بازیکنان حاضر در لیگ به رعایت اصول بازی جوانمردانه و همچنین تقویت روحیۀ نقادی و انتقادی سازنده از دستگاههای اجرایی ورزش کشور، تا حد زیادی نقش فرهنگسازی خود را در زمینۀ لیگ برتر فوتبال کشور ایفا کنند. همچنین برگزاری نشستها و سمینارهای کمیتۀ رسانهای با مدیران سازمان ورزش و جوانان و مدیران باشگاههای لیگ فوتبال و ارائۀ بازخوردهای سازنده به آنها میتواند در این راه تا حد زیادی مثمر باشد.
کلید واژگان :ماهیت آموزشی، فرهنگ سازی، رسانههای نوپدید، رویکرد 360 درجه، لیگ برتر فوتبال.
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک