چکیده مقدمه: سواد دیجیتالی توانایی استفاده از فناوریهای نوین برای حرکت اصولی و مطمئن معلمان در دنیای آنلاین است که شامل پیشایندهایی همچون سواد پایه رایانه، شناخت شبکههای اینترنتی و تولید محتوای چند رسانهای و پسایندهایی مثل بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان، توسعه حرفهای معلمان و کاربردپذیری میباشد. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی پیشایندها و پسایندهای سواد دیجیتالی معلمان با تمرکز بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان، بررسی قابلیت اجرایی مهارتهای دیجیتالی در محیطهای آموزشی و ارتقای توسعۀ حرفهای معلمان ابتدایی ناحیۀ یک شهر ارومیه در سال تحصیلی 5324 5323 میباشد. - روشها: پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت از نوع تحقیقات کاربردی است که پارادایم اصلی مطالعه مورد نظر از نوع پوزیتیویستی است و از نظر راهبرد روش )مسیر اجرا( و همچنین از نظر جستجوی داه ها از نوع تحقیقات کمی از نوع ماتریس همبستگی و مدل معادلات ساختاری میباشد. جامعۀ آماری تحقیق کلیه معلمان ابتدایی شهر ارومیه به تعداد 922 نفر( میباشد روش نمونهگیری تصادفی طبقهای میباشد که از طریق جدول مورگان تعداد 269 نفر بهعنوان حجم - ( نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه، شامل پرسشنامۀ استاندارد سواد دیجیتالی، پرسشنامۀ محققساخته پیشایندهای سواد دیجیتالی و پرسشنامۀ استاندارد پسایندهای سواد دیجیتالی بود که پایایی آنها با استفاده از آلفای 2 به دست آمد. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و مدل / 2 و 89 /87 ،2/ کرونباخ به ترتیب 79 معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس 28 و اسمارت پی ال اس 4 تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که سواد پایهای رسانهای و شناخت شبکههای اینترنتی با میزان سواد دیجیتالی 2 دارند، همچنین تولید / 2 در سطح معناداری 25 / 2 و 17 / معلمان رابطه مثبت و معنیداری به ترتیب در اندازههای 66 2 دارد درنتیجه میتوان گفت که هرچقدر / محتوای الکترونیکی نیز با سواد دیجیتالی رابطۀ مثبت و معنادار به میزان 65 سواد دیجیتالی معلمان بالا باشد آگاهی آنان از نحوۀ استفاده از رایانه، شبکههای اینترنتی و تولید محتوای الکترونیکی بهبود مییابد. همچنین بهبود عملکرد تحصیلی و توسعۀ حرفهای معلمان با میزان سواد دیجیتالی معلمان رابطۀ مثبت و معناداری 2/ 2 دارند. کاربدپذیری نیز رابطۀ مثبت و معنادار به میزان 65 / 2 در سطح معناداری 25 / 2 و 19 / به ترتیب در اندازههای 39 با متغیر سواد دیجیتالی دارد، لذا میتوان نتیجه گرفت هرچقدر سواد دیجیتالی معلمان بالا باشد عملکرد تحصیلی دانشآموزان و کاربردپذیری بهتر خواهد بود و توسعۀ حرفهای معلمان نیز بهتر اتفاق میافتد. نتیجهگیری: با در نظر گرفتن پیشایندها و پسایندهای سواد دیجیتالی، میتوان نتیجه گرفت سواد دیجیتالی معلمان را قادر میسازد تا خود را با تغییرات جامعه و نیازهای دانشآموزان همگام کرده و در حرفه خود توسعه پیدا کنند و به طور مؤثر،خلاقانه و مسئولانه از منابع و ابزارهای متنوع و جدید برای ارائۀ محتوا، تعامل، ارزیابی و پشتیبانی استفاده کنند تا با آموزش در محیطی جذاب و منعطف عملکرد تحصیلی دانشآموزان و مهارتهای زندگی اجتماعی را بهبود بخشیده و مهارت شهروندی دیجیتال را ارتقا دهند.
کلید واژگان :پیشایندها، پسایندها، سواد دیجیتالی، توسعۀ حرفهای، معلمان.
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک