چکیده :

مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) طی سال‌های اخیر به حوزه‌ای اثرگذار در سازمان‌های غیرانتفاعی، تجاری و دولتی در کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی تبدیل شده است. در حال حاضر سازمان‌های در سطح پیشرفته و با کلاس جهانی، نسبت به پذیرش، بکارگیری و توسعه‌ی TQM برای افزایش کیفیت محصولات یا خدمات جهت رقابت‌پذیری تمایل و توافق کامل دارند. بی‌شک TQM به عنوان یک از قدرتمندترین سیستم‌های بهبود کیفیتی، با موانع و مشکلاتی مواجه است. یکی از وظایف عمده‌ی مدیریت ارشد، شناسایی و اولویت‌بندی موانع مدیریت کیفیت فراگیر جهت مقابله با موانع مهم است. بدین منظور 5 مانع بازدارنده در بکارگیری موفق TQM در صنعت گاز کشور پس از مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان شناسایی و از نظر روایی تأیید شدند. در ادامه پس از توزیع و جمع‌آوری 170 پرسشنامه و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، پایایی تحقیق تأیید شد. سپس با استفاده از آزمون‌های آماری فرضیه‌ی اصلی تحقیق و 5 فرضیه‌ی پیشنهادی تأیید شدند. در نهایت با استفاده از رویکرد فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی فازی موانع اولویت‌بندی شدند. با عنایت به این مدل و اولویت‌بندی انجام‌شده، یک برنامه‌ی عملی برای مقابله با موانع بکارگیری موفقیت‌آمیز TQM در صنعت گاز فراهم خواهد شد.

کلید واژگان :

کنترل فرآیند آماری، کیفیت، آزمون چولگی- کشیدگی، آزمون میانگین، روش دیمتل فازی، صنعت گاز



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک