روش: روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل علّی بوده است. جامعهی آماری این پژوهش را 600 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشكی زاهدان تشكیل میدهند که برای این منظور با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده 121 نفر از آنان انتخاب و به پرسشنامههای خودگزارشی وفاداری سازمانی، بعد نگرشی آلن و می یر ) 1990 (؛ بعد رفتاری زایتامل ) 1996 (، شفافیت و اعتماد سازمانی راولینز ) 2002 ( پاسخ دادند. ضمناً روش پژوهش حاضر از منظر شیوه اجرا به دلیل بررسی روابط بین متغیّرها توصیفی از نوع همبستگی بود. نتایج: نتایج پژوهش بهطورکلی نشان دادند که رابطهی شفافیت سازمانی و وفاداری سازمانی، تحت تأثیر ابعاد اعتماد سازمانی است. ابعاد )پاسخگویی، تسهیم اطلاعات و مشارکت( شفافیت سازمانی بر ابعاد نگرشی و رفتاری وفاداری سازمانی دارای اثر غیرمستقیم و مثبت و بعد )اختفا و پنهانکاری( شفافیت سازمانی بر ابعاد نگرشی و رفتاری وفاداری سازمانی دارای اثر غیرمستقیم و منفی بود. این بدین معنی است که ابعاد شفافیت سازمانی )پاسخگویی، تسهیم اطلاعات، مشارکت، اختفاء و پنهانکاری( بر ابعاد نگرشی و رفتاری وفاداری سازمانی دارای اثر مستقیم نیستند، درحالیکه اثر غیرمستقیم چهار بعد شفافیت سازمانی بر ابعاد نگرشی و رفتاری وفاداری سازمانی از نظر آماری معنیدار بود که این امر بیانگر نقش واسطهای اعتماد سازمانی در میان شفافیت و وفاداری سازمانی است. ضمناً 0 و برای / میزان پراکنش تبیین شده بعد نگرشی وفاداری سازمانی در مدل برازش شدۀ پژوهش حاضر برابر با 21 0
کلید واژگان :اعتماد سازمانی، شفافيت سازمانی، وفاداری سازمانی
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 4157123148457971
- سال انتشار : 1396
- نوع مقاله : پذیرفته شده در سایر مجلات علمی معتبر و علمی مروری و ISC
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : فصلنامه پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی
- برگزار کنندگان :
- ISSN :
- تاریخ ثبت : 1398/07/24 16:41:24
- ثبت کننده : سیده گل افروز رمضانی
- تعداد بازدید : 240
- تعداد فروش : 0