کتابهای درسی بهعنوان اولین رسانه و اثری که دانشجویان با آن سر و کار دارند، نقشی اساسی در آموزش و درک درست آنان از مفاهیم موردنظر دارد. این کتابها باوجود دقت فراوان نویسندگان خالی از اشکالات ساختاری و محتوایی نیستند. بررسی انتقادی این آثار نهتنها گامی در جهت تضعیف این کتب نیست، بلکه تلاشی در راستای زدودن عیوب احتمالی و رفع کاستیهای آنها در جهت بهرهگیری بیشتر خوانندگان از این آثار است. کتاب الأدب العربی من العصر الجاهلی حتی سقوط الدوله الأمویه اثر علیرضا شیخی، توسط انتشارات دانشگاه پیام نور بهعنوان کتاب درسی برای واحد تاریخ ادبیات دوره جاهلی در رشته زبان و ادبیات عربی تدوین شدهاست. پژوهش حاضر کوشیدهاست با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از متن کتاب، به بررسی نقاط ضعف و قوت آن از دو منظر ساختاری (شکلی) و محتوایی بپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد که کتاب حاضر از لحاظ شکلی وضعیت مطلوبی دارد، امّا نوع نوشتار عربی آن دارای ضعفهایی است و اشتباه تایپی فراوانی نیز در کتاب به چشم میخورد. کتاب علیرغم آنکه ازنظر محتوایی جامع است و با با سرفصلهای مصوب همخوانی دارد، امّا ارجاعات متوالی و عدم بهرهگیری از منابع دست اول بهویژه دیوانهای شاعران از نقاط ضعف اساسی این کتاب است.
کلید واژگان :ساختار ، محتوا ، کتاب درسی ، بررسی انتقادی ، الادب العربی من العصر الجاهلی حتی سقوط الدولة الامویة ، علیرضا شیخی
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک