چکیده :

موضوع و هدف پژوهش:هر چند اهمیت خدمات شبکه­ های اجتماعی به عنوان ابزاری جهت کارهای تیمی تحقیقاتی و توانا ساختن پژوهشگران جهت اشتراک­گذاری نتایج و تجارب، آشکار شده است، ولی کمتر مطالعه­ های در راستای معرفی شبکه­ های اجتماعی مناسب برای پژوهشگران، صورت گرفته است. بنابراین مطالعه حاضر با مشاهده خلا موجود در این زمینه، به معرفی یکی از شبکه های­ اجتماعی تحقیقاتی و قابلیت­های آن جهت کاربست در فعالیت­های پژوهشی پژوهشگران می­پردازد. روش:این پژوهش به روش کتابخانه­ای انجام شده است. بعد از بررسی نوشتارها مشخص شد که شبکه­ اجتماعی آکادمیا به عنوان یکی از مهمترین شبکه­ های اجتماعی تحقیقاتی، معرفی شده است. در ادامه، با تجزیه و تحلیل نوشتارها و همچنین بررسی سایت این شبکه اجتماعی، قابلیت­های مفید شبکه اجتماعی آکادمیا برای پژوهشگران، معرفی می­شود. یافته­ ها:از مهمترین قابلیت­های این شبکه اجتماعی می­توان به قابلیت ایجاد پروفایل پژوهشی، قابلیت شناسایی و برقراری ارتباط و تعامل با سایر پژوهشگران، اشتراک اطلاعات، تحلیل عمقی تاثیر تالیفات محقق، ردیابی محققان مورد­نظر، ردیابی زمینه­ های پژوهشی و مجلات مورد علاقه، جستجوی مشاغل تحقیقاتی و ... نام برد. نتیجه­ گیری:با توجه به نقش شبکه­ های اجتماعی تحقیقاتی در معرفی، برقراری ارتباط و همکاری بین پژوهشگران و همچنین مدیریت تولیدات علمی آنها، می­توان این­گونه نتیجه گرفت متخصصان علم اطلاعات با معرفی این سایت­ها به پژوهشگران می­توانند باعث شکل­ گیری جامعه اطلاعاتی پژوهشگران و ارتقاء سطح پژوهش­های دانشگاهی شوند.

کلید واژگان :

شبکه اجتماعی تحقیقاتی؛ شبکه اجتماعی آکادمیا؛ پژوهشگران؛ پژوهش دانشگاهی؛ متخصصان علم اطلاعات



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک