دغدغه اصلی بسیاری از سازمانهای تولیدی امروزی این است که نمیتوانند در آن واحد که به یک فعالیت مشغول هستند و به آن عادت کردهاند (به طور مثال بهره برداری از منابع و قابلیتهای موجود)، قابلیت انجام کار یا فعالیت دیگری (به طور مثال کشف فرصتهای جدید) را در خود ایجاد کنند. دستیابی به چنین تحولی دشوار است و نیازمند توجه جدی به ایجاد ظرفیت دو جانبهگرایی یا دوسوتوانی سازمانی در سازمان میباشد. از سوی دیگر ایجاد، رشد و موفقیت شرکتهای زایشی (به عنوان یکی از روشهای تجاریسازی) تحت تاثیر قابلیتهای دوسوتوانی سازمان میباشد. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش دوسوتوانی در ایجاد، رشد و موفقیت شرکتهای زایشی است. در این مقاله سعی شده که به شکل تئوریک نقش توانمندیهای شرکتهای زایشی در دو حوزه کشف فرصتهای جدید و بهره برداری از فرصتهای موجود بر موفقیت این نوع از شرکتها مورد بررسی قرار گیرد. یافتههای بدست آمده از پژوهش نشان میدهد که پنج دسته کارکردِ مبتنی بر دوسوتوانی سازمانهای کوچک و متوسط بر موفقیت شرکتهای زایشی نقش دارند که این کارکردها شامل انطباق با سبک رهبری دوسوتوان، برون سپاری یکی از دو کارکرد اکتشاف یا بهره برداری، جذب کارکنان با هر دو مهارت، جذب کارکنان با جذب مدیران با قابلیتهای متوازن، سوق دادن منابع به کل پروژهها میباشند.
کلید واژگان :وسوتوانی؛ شرکتهای زایشی؛ شرکت مادر؛ تجاری سازی
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک