این مقاله به منظور پاسخگویی به چالشها و الگوهای مطرح شده توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو، سعی در ارائه مدل جدیدی برای مدیریت کتابخانههای دیجیتال دارد، به گونهای که مزایای کتابخانههای دیجیتال، گوگل و سایر موتورهای جستجو را دارا بوده و در عین حال فاقد معایب ذاتی آنها باشد. از اینروی ابتدا به بررسی و تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و قوت کتابخانههای دیجیتال و گوگل در سطح ملی و بینالمللی پرداخته و بدین طریق مرجع نظریه مدیریت تامین ایجاد شده است. در نهایت با رجوع به این مدل مرجع، مدل جدیدی برای مدیریت کتابخانههای دیجیتال ارائه میشود. در این پژوهش دو مدل، زنجیره تامین و معماری زنجیره تامین کتابخانههای دیجیتال ارائه شده است و عناصر و شرایط اجرایی گردش خدمات محتوایی ، جریان سیال اطلاعات، و گردش منابع مالی آنها در زنجیره تامین ارائه و اجزاء و عناصر آن به طور مفصل شرح داده شده است. سپس سه نوع از مدلهای خدمترسانی تدوین و نحوهی خدمترسانی آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. مدل زنجیره تامین کتابخانههای دیجیتال، که دارای مزایای کتابخانههای دیجیتال و گوگل بوده و فاقد معایب ذاتی آنهاست، برای اولین بار در این پژوهش ارائه گردیده است. این مدل بسیار مناسب و کارآمد بوده و میتواند امکان دسترسی به دانش و اطلاعات در یک مراجعه را برای کابران فراهم سازد
کلید واژگان :کتابخانه های رقومی، مدیریت زنجیره تامین، موتورهای جستجو
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک