چکیده :

پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی با خلاقیت در دانش¬آموزان مقطع متوسطه شهرستان آبدانان پرداخته است. جامعه آماري این پژوهش شامل كليه دانش¬آموزان متوسطه شهرستان آبدانان بوده و نمونه آماری شامل 270 دانش¬آموز ¬(140 دختر و 130 پسر) كه به روش نمونه¬گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. برای اندازه¬گیری متغیرهای پژوهش از، پرسشنامه رگه هوش هيجاني پترايدز و فارنهام (2001)، پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا (1990) و پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372) استفاده شد. طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جهت تجزیه و تحلیل داده¬ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به روش ورود استفاده شد. یافته¬های اين پژوهش نشان داد كه بین هوش هیجانی و خلاقیت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین بین خلاقیت و تفکر انتقادی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و نتایج رگرسیون نشان داد که هوش هیجانی و تفکر انتقادی قادر به پیش بینی خلاقیت می باشند. با توجه به همپوشی خلاقیت و تفکر انتقادي می¬توان نتیجه گرفت، رشد یکی از آنها، پیشرفت دیگري را نیز به دنبال خواهد داشت.

کلید واژگان :

هوش هیجانی، تفکر انتقادی، خلاقیت، دانش¬آموز



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک