چکیده :

رشد و توسعه صنعت توريسم در استان مازندران ارتباطي بسيار نزديك و ناگسستني با شمار زيادي از سازمانها و تشكيلات دولتي و غيردولتي دارد بگونه‌اي كه مي‌توان گفت هرگونه هدفگذاري، تعيين استراتژيها، خط‏مشي‌ها و ساير برنامه‏هاي مرتبط بايستي با همكاري و هماهنگي ديگر سازمانها و تشكيلات انجام شود تا قرين موفقيت و اثربخشي باشد. برنامه‏ريزي بمنظور توسعه صنعت توريسم بايد با در نظر داشتن همه پيچيدگيها و ابعاد آن در تمام سطوح(ملي، منطقه‏اي و محلي) و لحاظ كردن همه عناصر مرتبط با آن انجام شود. در دنياي امروز ديگر توريسم از حالت محض و تك‏بعدي خارج شده و ديدگاههاي جديد آنرا در ارتباط با ديگر مسايل جامعه در نظر مي‌گيرند. توسعه همكاريها و روابط بين‏سازماني در صنعت توريسم از جمله موضوعاتي است كه دانشمندان و مديران اين صنعت بر آن تأكيد زيادي كرده‏اند. با توجه به اينكه توريسم موضوعي چندبعدي بوده و همزمان لازم است چند سازمان مستقل از هم در مورد آن اتخاذ تصميم نمايند لذا بوجود آوردن زمينه لازم جهت ايجاد همكاري بين اين سازمانها با توجه به استقلال كاريشان نسبت به هم، بعنوان يكي از ضروريات دسترسي به هدف رشد و توسعه صنعت توريسم مي‌باشد كه يكي از مهمترين چالشها در اين مورد، ساختار اداري و نيروي انساني موجود در سازمانهاي مسئول و متولي اين صنعت ميباشد. در مقاله حاضر، با هدف توسعه مدل ايجاد همكاريهاي بين‏سازماني ميان سازمانهاي متولي و مرتبط با صنعت توريسم در استان مازندران(با توجه باينكه موقعيتهاي توريستي جذاب و منحصر بفرد ايران و بخصوص استان مازندران، آنرا در زمره ده كشور طراز اول جهان قرار داده است)، ضمن مرور مستند ادبيات موضوعي مربوط به توريسم و همكاريهاي بين‏سازماني، اجزاء و عوامل سازماني و مديريتي مؤثر بر توسعه و بالندگي اين صنعت مورد بررسي قرار گرفته، و به طراحي، تبيين و ارائه مدلي بمنظور ايجاد همكاريهاي بين‏سازماني ميان سازمانهاي متولي و مرتبط با صنعت توريسم در استان مازندران اقدام شده است. در پايان مقاله، موارد مذكور جمع‏بندي شده، بحث‌ونتيجه‌گيري، كاربردهاي مديريتي، و پيشنهادات مرتبط با آن جهت پيگيري تحقيقات مشابه در آينده ارائه شده است.

کلید واژگان :

همكاريهاي بين‌سازماني- توريسم



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک