چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و راهبردهای مقابله ای با کیفیت زندگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پسر پایه سوم دبیرستان های دولتی شهر اهـواز در سال تحصیلی 92-1391می باشد. نمونه ای با حجم 200نفردانش آموز پسر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. ابزارهای جمع آوری اطلاعات عبارت بودند از: مقیاس دلبستگی بزرگسالان (RASS)، پرسشنامه مقابله با شرایط پر استرس-فرم کوتاه (CLSS-21)، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BREF)و یک سری سئوالات جمعیّت شناختی. داده¬ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش16و آزمون¬های آماری همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندمتغیری (Enter) به روش ورود تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد 55 درصد از تغییرات در کیفیت زندگی دانش آموزان را می توان با توجه به سبک دلبستگی و سبک مقابله ای آنها تبیین نمود و نیز مشاهده شد که بین سبک دلبستگی ایمن و سبک مقابله ای مسئله مدار با کیفیت زندگی در دانش آموزان همبستگی مثبت ولی بین دیگر سبک های دلبستگی (اجتنابی و دوسوگرا) و سبک های مقابله ای (هیجان مدار و اجتناب مدار) با کیفیت زندگی دانش آموزان رابطه منفی وجود دارد.

کلید واژگان :

سبک های دلبستگی، راهبردهای مقابله ای، کیفیت زندگی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک