اين مقاله يک پژوهش پيمايشي است که به بررسی عوامل موثر بر رفتار خريد اينترنتي در محيطهای فرهنگی ميپردازد. عوامل موثر بر رفتار خريداران اينترنتي ميتواند به شناسايي دلايل احتمالي استقبال افراد از اين شيوه کمک کند. لذا محقق بر آن شد تا با مطالعه عوامل موثر پيرامون رفتار خريد اينترنتي مشتريان توسعهي اين فرايند را مورد مطالعه و بررسي قرار دهد و پژوهش حاضر درپي پاسخگويي به دو سوال زير ميباشد: 1. عوامل موثر بر خريد اينترنتي افراد (مخاطبان فرهنگی ]دانشجويان ارشد و استادان[) کدام و اولويتبندي آنها چگونه است؟ 2. مدلي مناسب جهت خريد اينترنتي متاثر از چه شاخصها و متغيرهايي است؟ اين پژوهش در ميان مشتريان (در اين پژوهش مخاطبان فرهنگی به عبارتی اساتيد و دانشجويان ارشد دانشگاه پيام نور) سطح شهرستان بابل که از خريد اينترنتي استفاده کردهاند انجام شد. پرسشنامه اين پژوهش در ميان نمونه مورد نظر با حجم 72 نفر از طريق نمونهگيري آسان در دفتر هيئت علمی دانشگاه، توزيع شد. همچنين ابزار جمعآوري اطلاعات شامل يک پرسشنامه بينام جهت سنجش و ارزيابي سوالات تحقيق، ميباشد. پرسشنامه شامل 25 سؤال ميباشد که بر اساس طيف پنج درجهاي ليکرت1 شامل 5 طيف بسيار زياد، زياد، متوسط، کم و خيليکم تنظيم گرديده است و در پايان مشخص شد که بعد امنيت، نسبت به سایر عوامل، بیشتر میتواند به طور مستقیم بر خريد اينترنتی موثر باشد از اين رو به سازمانهایی که قصد ورود به دنیای تجارت الکترونیک و به ویژه فروش اینترنتی محصولات خود دارند توصیه میشود موضوع امنیت را در مدل کسبوکار، طراحی سایت، و سایر فعالیتهای تبلیغاتی و فروش مورد توجه قرار دهند. همچنين جهت توسعهی خرید اینترنتی و جایگزینی طرق سنتی با شیوههای نوین، اولویت باید با فعالیتهایی باشد که تاثیر و نقش بیشتری در بهبود ارائه خدمات به مخاطب (مشتری) دارند. بنابراين پیشنهاد میشود با طراحی و تامین کانالهای ارتباطی مطمئن با ارائهی مشوقهای مناسب، به توسعهی بیش از پیش آن در کشور پرداخت. براساس تأثير عوامل بر خريد اينترنتی در مدل نظري، مخاطبان فرهنگي رفتاري مثبت نسبت به شيوههای نوين زندگي دارند. بنابراين ساير پژوهشگران ميتوانند به منظور کامل کردن مطالعات پيرامون رفتار خريد اينترنتي به بررسی تاثير تفاوتهاي فرهنگي (براساس ابعاد فرهنگي هافستد2) بر پذيرش خريد اينترنتي توسط مشتريان بپردازند. اميد که بدين وسيله پژوهش حاضر آغازي براي پژوهشهاي آتي در زمينهي شناخت خريداران اينترنتي و عوامل موثر بر خريد اينترنتي باشد.
کلید واژگان :بازار الکترونيکی، رفتار مصرف کننده، فناوری، نگرش به خريد، تجارت الکترونيک، کيفیت ارتباط
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6142269421669714
- سال انتشار : 1391
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : اولين همایش مديریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل- سخنرانی نخست
- برگزار کنندگان : دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل
- تاریخ ثبت : 1393/11/11 12:20:16
- ثبت کننده : مرتضی ولی اله پور
- تعداد بازدید : 432
- تعداد فروش : 0