روانشناسان محیط معتقدند که منظر شهري مناسب و زیبا در حاشیه معابر و خیابان هاي شهر اثر مثبتی بر کاهش فشار روانی بر رانندگان داشته و موجبات کاهش سرعت را فراهم می آورد. عموماً کاهش تمایل به سرعت در رانندگی یکی از فاکتورهاي کاهش در نرخ تصادفات پیاده و سواره است. بر پایه نتایج به دست آمده از احداث آزادراه ها و سبزراه ها، محققان این نظریه را ارائه می کنند که سبزراه ها یا قسمت هایی از مسیر که از لحاظ منظر شهري ارتقا یافته اند به نظر ایمن تر از آزادراه ها یا خیابان ها قبل از ارتقا منظر شهري به نظر می رسند. این مقاله اثرات بهبود منظر شهري بر رفتار رانندگان را از طریق تجزیه و تحلیل آمارهاي چند کلانشهر جهان مورد پژوهش قرار داده است. یافته ها بیانگر آن هستند که مسیرهاي سبز و داراي منظر مطلوب تا حد قابل ملاحظه اي ایمن تر از مسیرهاي بدون منظرسازي می باشند. در نهایت توجه به آرام سازي ترافیک شهري و مبحث سرعت 30 در محلات مسکونی، نهادینه ساختن ضوابط و مقررات منظرسازي خیابان در طرح ها و برنامه هاي شهري و توجه ویژه به حمل و نقل عمومی در شهرها، به عنوان اصلی ترین عوامل موثر بر ارتقاي ایمنی در ترافیک شهري ارائه شده است.
کلید واژگان :حمل و نقل شهري، منظر شهري، ایمنی ترافیک
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6142433910753401
- سال انتشار : 1390
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : اولین همایش ملی ترافیک، ایمنی و راهکارهای اجرایی ارتقاء آن
- برگزار کنندگان : دانشگاه شهید باهنر کرمان
- تاریخ ثبت : 1393/11/30 13:15:07
- ثبت کننده : غلامرضا عباس زاده
- تعداد بازدید : 465
- تعداد فروش : 0