چکیده :

اين پژوهش‌ به ارزیابی تأثیر ابعاد سه گانه بازارگرایی از دیدگاه نارور و اسلاتر بر عملکرد خدمات جدید بواسطه نوآوری تدریجی و نوآوری بنیادی می پردازد. این مطالعه در یکی از مهمترین صنایع خدماتی کشور، یعنی صنعت بیمه و در سطح استان گیلان انجام پذیرفته است. جهت جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه ای استاندارد حاوی 26 سؤال و در هفت بعد استفاده و بین 265 نفر از کارکنان شرکت های بیمه بعنوان نمونه های آماری توزیع گردید. بمنظور تحقق اهداف تحقیق، 10 فرضیه تدوین و آزمون شد. نتیجه آزمون مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که هر یک از ابعاد بازارگرایی، علاوه بر اثرگذاری بر نوآوری خدمات؛ تأثیر معنادار و قابل ملاحظه ای نیز بواسطه نوآوری خدمات بر عملکرد مالی و بازار شرکت ها داشته است. در انتها نیز جمع بندی و راهکارهایی برای افزایش عملکرد خدمات جدید با تأکید بر بازارگرایی ارائه شده است.

کلید واژگان :

بازارگرایی، نوآوری تدریجی، نوآوری بنیادی، عملکرد خدمات جدید.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک