چکیده :

ظهور و توسعه شبكه جهاني اينترنت و دسترسي آسان، سريع و با صرف اندك زماني وقت و هزينه به انبوه اطلاعات و بانك‌هاي اطلاعاتي، گروهي از ناشران و طراحان صفحات وب را بر آن داشت تا برخي از كتاب‌هاي ناياب، پرطرفدار، مرجع و ... را در قالب ديجيتال در دسترس عموم قرار دهند. این پژوهش بر آن است تا به بررسی فرایند الکترونیکی کردن کتابها در کتابخانه ها و چگونگی اعمال ارکان و مبانی مدیریت و موانع و مشکلات موجود بر سر راه الکترونیکی کردن کتابها در4کتابخانه‌های تخصصی ادبی و هنری، صاحب الزمان (عج)، امام خمینی (ره)، زبان شهر قم بپردازد . روش گردآوری پیشینه ها و مبانی نظری از نوع سندی است و جهت شناسایی فرآیند الکترونیکی کردن کتابها در کتابخانه های مورد مطالعه، روش پیمایشی و در دو بخش توصیفی و استنباطی بکار گرفته می شود. یافته های پژوهش نشان داد که مدیران و کتابداران با مفهوم کتابهای الکترونیکی آشنایی کاملی دارند وهنوز در تمامی کتابخانه ها بکارگرفته نمی‌شود و بين آشنايي مديران و کتابداران نسبت به ايجاد کتابهاي الکترونيکي تفاوت معني‌داري وجود ندارد. همچنین مدیران و کتابداران جهت کار با کتابهای الکترونیکی به آموزش های لازم برای جستجو و استفاده از آنها نیاز دارند و تفاوت معناداری بين مهارت مديران و کتابداران نسبت به ايجاد کتابهاي الکترونيکي تفاوت معني‌داري وجود ندارد. همچنین مدیران و کتابداران کتابهای الکترونیک را مکمل ارزشمند برای کتابهای چاپی دانسته اند و در واقع عدم تفاوت متغیر مد نظر در دو گروه مدیران و کتابداران است، تایید مي¬شود. مدیران و کتابداران نیز به تجهیزات لازم برای ایجاد کتابهای الکترونیکی از قبیل تلفن و رایانه و... نیز نیاز دارند و عدم آشنایی با کتابداری روز و عدم امکانات لازم را یکی از موانع احتمالی در ایجاد کتابهای الکترونیکی می دانند.

کلید واژگان :

نشر الکترونیک، کتابهای الکترونیکی، کتابخانه‌های تخصصی



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک