چکیده :

در عصر حاضر به عنوان عصر عدم تداوم، سازمانها به طور فزاینده با محیطهای پویا مواجهند. در چنین ‏محیطی راه‌حلهای گذشته برای مسائل جاری و آینده سازمان کارگشا نیستند بلکه باید به شیوه‌ای دیگر ‏اندیشید وتغییرات شگرفی در ساختار سازمانها ایجاد نمود.از طرفی با افزایش سریع رقبای جدید و ایجاد ‏حس بی‌اعتمادی نسبت به شیوه‌های مدیریت سنتی ،ضرورت کارآفرینی در سازمان‌ها احساس میشود‎.‎‏ یکی ‏از ابزارهای مناسب برای رشد کارآفرینی وجود ساختار سازمانی‎ ‎منطبق بر مفاهیم کارآفرینی است. در این ‏راستا محقق در پی آن است که مشخص کند آیا در شرکت لبنی دوکا( به عنوان یک شرکت کارآفرین) ‏بین ابعاد ساختارسازمانی و کارآفرینی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد. تحقیق موجود از حیث ‏هدف،کاربردی و از حیث روش از نوع تحقیق توصیفی- تحلیلی میباشد و از آنجایی که طراحی ساختار از ‏مسئولیتهای خطیر مدیریت محسوب میشود، جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان شرکت مذکور ‏تشکیل می دهنددر نهایت با بررسی آزمونهای به عمل آمده نتیجه گیری میشود که از بین ابعاد ساختار ‏سازمانی تمرکز، پیچیدگی، تخصصی شدن و سلسله مراتب سازمانی در میزان کارآفرینی شرکت تاثیر ‏گذارند. پس از آزمون فرضیات فرعی، فرضیه اصلی تحقیق تائید میشود، به عبارتی ابعاد ساختار سازمانی ‏برکارآفرینی سازمانی تاثیرگذارند.‏

کلید واژگان :

پیچیدگی، رسمیت، تمرکز، سلسله مراتب ،تخصصی بودن، کارآفرینی ‏سازمانی



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک