چکیده :

پژوهش حاضر در صدد بررسی رابطه بين فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی مديران و کارکنان ادارات آموزش و پرورش نواحی شش گانه شهر اصفهان بوده است. روش تحقيق توصيفی - همبستگی بوده و جامعه آن شامل کليه مديران و کارکنان ادارات آموزش و پرورش نواحی شش گانه شهر اصفهان در سال تحصيلی 93-92 و برابر با 481 نفر است. که 124 نفر به عنوان نمونه آماری با تعيين واریانس جامعه و با توجه به حجم کارکنان ادارات نواحی شش گانه به صورت تصادفی انتخاب شد.ابزار اندازه گيری شامل پرسشنامه های استاندارد فرهنگ سازمانی (دنیسون ، ۲۰۰۰) و تعهد سازمانی (ﺁﻟﻦ ﻭ ﻣﻲ ﻳﺮ،1990) بوده است. برای پرسشنامه فرهنگ سازمانی چهار مؤلفه( فرهنگ مشارکتی، فرهنگ سازگاری، فرهنگ ثبات و فرهنگ رسالتی) در نظر گرفته شده است. هر پرسشنامه دارای روايی بوده و پايايی آن براساس ضريب آلفای کرونباخ برای فرهنگ سازمانی 93/0 و برای تعهد سازمانی 73/0 برآورده شده است. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از روش های آماری در سطح آماری توصيفی شامل فراوانی، درصد، ميانگين، انحراف معيار، نمودار و در سطح آمار استنباطی از ضريب همبستگی پيرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شده است . تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که بين ابعاد ( مشارکتی ، ثبات و رسالتی ) فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد. از مجموع مؤلفه هاي فرهنگ سازماني ، مؤلفه های ( فرهنگ ثبات و فرهنگ سازگاری ) توانايي پيش بيني تعهد سازمانی را دارا بوده اند.

کلید واژگان :

فرهنگ سازماني، تعهد سازماني، مديران، آموزش و پرورش



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک