چکیده :

امروزه قيمت و كيفيت از مهمترين مزيت هاي رقابتي در صنايع به شمار مي آيند. از اين رو بررسي رابطه بين اين دو مزيت رقابتي در سال هاي اخير به ويژه در صنايع پيشرو و كشورهاي صنعتي بسيار مورد بحث بوده است رقابت شديد در عرضه بازار هاي داخلي و جهاني باعث شده است كه شركت هاي بزرگ و قدرتمند به منظور بقاء و حفظ موقعيت خود به عنوان توليد كننده كالا و ارائه دهندگان كالا و خدمات جايگاه مشتري را لحظه به لحظه ارتقاء دهند. چون با پيشرفت فن آوري ، انتظارات مصرف كنندگان براي دريافت كالا و خدمات ارزش افزا افزايش يافته است . مشتريان ديگر مانند گذشته حاضر به پذيرش هر نوع كالا و خدماتي نمي باشند ، به اين ترتيب سازمان هاي كه قادر به تامين خواسته هاي مصرف كننده نباشند ، به تدريج ازعرصه رقابت حذف خواهند شد. در اين مقاله از تحليل پوششي داده ها براي ارزيابي سازمان ها با رويكرد هزينه هاي كيفيت استفاده شده است. در مدل DEA هزينه هاي شكست برون سازماني و هزينه هاي شكست درون سازماني به عنوان ورودي و هزينه هاي پيشگيري و هزينه هاي ارزيابي به عنوان خروجي در نظر گرفته شده است. براي بررسي بهتر موضوع از داده هاي فرضي 2 سال يك كارخانه صنعتي كه براي ارزيابي عملكرد سازمان در 12 ماه هر سال بر مبناي هزينه هاي كيفيت از تحليل پوششي داده ها استفاده شده است. پس از محاسبات كارايي تعداد 6 واحد از واحد هاي مورد يررسي كارا شده است .

کلید واژگان :

هزينه هاي كيفيت، تحليل پوششي داده، واحد تصميم گيري، اندازه گيري عملكرد.



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک