چکیده :

با وجود تحریم در کشور، توجه به فضای کسب و کار و واکنش مناسب و صحیح به شرایط متشنج کشور، به عنوان یک مزیت رقابتی می باشد. هدف مقاله حاضر تبین ارتباط بهبود فضای کسب و کار با تحقق اقتصاد مقاومتی از طریق بیان مفهوم اقتصاد مقاومتی، علت توجه به آن و ارائه ی راه حل هایی برای تحقق آن است. به این منظور با استناد به منابع مطالعاتی و منابع کتابخانه ای به بررسی برخی عوامل مؤثر بر اقتصاد مقاومتی ازجمله: نقش اجتماع و ارتباط دولت و مردم، نقش علم و دانش و دانشگاه ها، نقش اقتصاد، نقش کشاورزی، در اقتصاد مقاومتی می پردازد. اقتصاد مقاومتی راهکاری است که برای رهایی از عواقب تحریم در کشور مطرح شده است. این استراتژی در همه ی حوزه ها نقش موثر ایجاد می کند. توجه به چهار حوزه ی( دانش ودانشگاه ها، اجتماع ونقش مردم، کشاورزی و اقتصاد)، عاملی مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی و در جهت بهبود فضای کسب و کار در شرایط تحریم کشورمان و رسیدن به توسعه ی پایدار است. نیازمند توجه به اجتماع و تغییر سبک زندگی افراد بهره گیری از فرهنگ صحیح مصرف و جلو گیری از افزایش هزینه هاست. مشارکت در اجتماع نیز سبب تقویت ارتباط بین مردم و دولت است. صنایع دانش بنیان به دلیل برخورداری از ارزش افزوده ی بالا جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی هستند. و بهره گیری از کشاورزی مدرن تولید داخلی را غنا می بخشد. سرمایه گذاری در بخش تولید وثبات اقتصادی نیز مانند سه مورد ذکر شده ی قبلی فضای کسب وکار را بهبود می بخشد.

کلید واژگان :

بهبود کسب و کار، اقتصاد مقاومتی، حماسه اقتصادی، تولید ملی، توسعه پایدار، اقتصاد دانش بنیان، تحریم.



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک