صادرات محصولات غیرنفتی به ویژه محصولات کشاورزی نقش مهمی در ارزآوری برای کشور دارد و علاوه بر آن اتکا به اقتصاد تک محصولی را کاهش میدهد. به همین سبب توسعه صادرات این محصولات امری اجتناب- ناپذیر و ضروری برای اقتصاد کشور در راستای بیانات رهبری در زمینۀ اقتصاد مقاومتی می باشد. در سالهای اخیر، تولید و صادرات میوه ی تازه و محصولات باغی، نقش مهمی در اقتصاد ایران داشته است. هدف این مطالعه، بررسی عوامل مؤثر بر عرضه ی صادرات میوه ی تازه ایران می باشد. به همین منظور با استفاده از تحلیل همجمعی الگوی پویای خودتوضیحی با وقفه های توزیعی (ARDL ) نقش عوامل یاد شده در بلندمدت و کوتاه مدت در دوره ی مطالعاتی ( 1344 -1388 ) ارزیابی گردید. نتایج نشان داد که از بین تمام متغیرها فقط دو متغیر میزان تولید محصول و شاخص قیمت صادراتی بر میزان صادرات تأثیر معناداری دارند. با توجه به جهت اثرگذاری متغیرهای یاد شده، در آخر پیشنهاداتی جهت افزایش صادرات میوه ی تازه ایران ارائه شده است.
کلید واژگان :صادرات - عوامل موثر- لگوی پویای خودتوضیحی باوقفه های توزیعی
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6143394013315966
- سال انتشار : 1394
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ پیشرفت ایران، گذشته، حال، آینده
- برگزار کنندگان : مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
- تاریخ ثبت : 1394/03/20 17:12:13
- ثبت کننده : ناصر آسیابانی
- تعداد بازدید : 380
- تعداد فروش : 0