چکیده :

هدف از این مقاله مقايسه سلامت رواني دانشجويان پسر رشته هاي تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل میباشد. روش شناسی: جامعة آماري تحقيق حاضر را 240 نفر از دانشجويان پسر رشته هاي تربيت بدني، ادبیات عرب و مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل بودند که به شیوه نمونه گيري تصادفي انتخاب و در اين پژوهش شركت كردند. سلامت رواني و ابعاد ده گانه آن با استفاده از پرسشنامه Scl.90R اندازه گيري شد(2). نتايج: نشان داد كه بطور كلي وضعيت سلامت رواني دانشجويان رشته تربيت بدني نسبت به دو گروه ديگر بهتر است، ضمن اينكه گروه مدیریت بازرگانی در سلامت رواني و ابعاد ده گانه به جزء افكار پارانوتيد نسبت به گروه ادبیات عرب در وضعيت بهتري قرار دارد. همچنين با استفاده از آزمون آناليز واريانس يكطرفه مشخص شد كه تفاوت بدست آمده بين ميانگين سه گروه معني دار است و آزمون شفه نشان داد كه اين تفاوت بين گروه مدیریت بازرگانی و گروه تربيت بدني مي باشد. ضمناً نتايج نشان داد كه تفاوت موجود در ابعاد وسواس و اجبار، هيپوكندري و سؤظن بين دو گروه ادبیات عرب و تربيت بدني نيز معني دار است. بحث و نتیجه گیری: اگر چه در اغلب موارد احتمالاً علت برتري دانشجويان گروه تربيت بدني، شركت بيشتر در فعاليت هاي بدني و ورزشي است و يا به عبارتي حضور و تعامل با محيط باعث رشد و شكوفايي جسماني و رواني دانشجويان گروه تربيت بدني مي شود، اما بنظر مي¬رسد گروه مدیریت بازرگانی نيز به دليل نداشتن واحدهاي عملي تعامل کمتر با افراد جامعه مي تواند دليلي بر وضعيت بهتر آنان كه صرفاً واحدهاي نظري(گروه ادبیات عرب) مي گذرانند باشد .

کلید واژگان :

سلامت رواني ـ رشته تحصيلي ـ فعاليت بدني



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک