چکیده :

در دهه هاي اخير بحث گردشگري توجه بسياري از نظريه پردازان و متخصصين مربوطه را به خود جلب نموده است. گردشگري يكي از صنايع بزرگ شغل آفرين محسوب مي شود و مي تواند به عنوان لوكومتيوي براي رشد اقتصادي عمل كند و ساير فعاليت ها را نيز به دنبال خود رو به جلو بكشد. اما آن چه كه به عنوان هدف اصلي در اين پژوهش به حساب مي آيد افزايش سرمايه در كشور يا شهر مي باشد كه ارتباط مستقيم با ايجاد اشتغال دارد ، زيرا با جذب گردشگر سرمايه در يك كشور يا شهر افزايش مي يابد و افزايش سرمايه نيز نياز به مشاغل متنوع و جديد را بيشتر مي نمايد. بنابراين فعاليت اقتصادي به عنوان مهم ترين دستاورد و هدف يك پروژه ي گردشگري به حساب مي آيد و به تعبير علم اقتصاد صنعت گردشگري از نظر در آمدي و قيمتي بسيار كشش پذير است . در اين ميان وظيفه ي دولت عبارت است از ماليات ستاني ، تنظيم مقررات و نيز ارتقا سطح فعاليت گردشگري . تورهاي كردشگري نيز با معرفي منابع گردشگري موجود در كشور يا شهر خود نقش به سزايي در ارتقا و توسعه اين صنعت بر عهده دارند . در حقيقت امروزه فناوري اطلاعات ، اينترنت و آژانس هاي مسافرتي از جمله مهمترين ابزاراتي هستند كه در اختيار گردشگران قرار گرفته اند . با بهره گيري از اين عوامل در ايجاد متون ، تصاوير و نقشه هاي هدايت كننده ي جريان گردشگري ، توريست يا گردشگر مي تواند توانايي لازم را براي يك انتخاب بهينه داشته باشد. اين مقاله سعي بر آن دارد كه ضمن مشخص نمودن جايگاه و نقش گردشگري در فرآيند اقتصاد شهري از اين صنعت در ارتقا و توسعه اقتصاد شهري استفاده نمايد و از اين طريق ابزار قدرتمندي را براي تحقق ايده ها براي توسعه گردشگري ، در اختيار اقتصاد دانان شهري قرار مي دهد.

کلید واژگان :

گردشگري،اقتصاد شهري،توسعه،توريست(گردشگر)



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک