چکیده :

بسته¬بندی به عنوان یکی از مهمترین و تعیین¬کننده¬ترین عوامل موثر بر عرضه کالا و موفقیت در کسب بازار، تمامی فعالیت¬های تولیدی و بازرگانی را درجهان متوجه خود کرده و به عاملی تعیین¬کننده در موفقیت عرضه کالا و خدمات تبدیل شده است. متاسفانه با تمام اهمیت بسته¬بندی در بازاریابی، هنوز درجنوب¬کرمان توجهی اساسی به آن نشده، این درحالی است که اهمیت بسته¬بندی در دنیای امروز و نقش تعیین کننده آن در حفظ ونگهداری، شکیل شدن کالا، سهولت حمل¬ونقل، طول¬عمر، استحکام و قیمت تمام شده در حدیست که گاها اهمیت آن در جلب مشتری بیش از کیفیت محتوی آن است. بررسی¬ها نشان می¬دهد اهمیت طراحی بسته¬بندی و استفاده از بسته¬بندی به عنوان ابزاری جهت برقراری ارتباط و مارک¬بندی دائما در حال افزایش است. از سوی دیگر اینگونه به نظر می¬رسد که بسته¬بندی یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در زمینه خرید در نقطه فروش باشد. تحقیقات و پژوهشهای شرکت¬های بزرگ در زمینه بازاریابی و راههای پیشبرد فروش نشان می¬دهد که بسته¬بندی بیشترین اثر را در جذب مشتری و روش فروش در بازارهای داخلی و خارجی دارد. لذا در این مطالعه با توجه به اینکه جنوب¬کرمان سالانه با تولید بیش از 550000 تن مرکبات و 200000 تن خرما رتبه سوم و اول كشور را به خود اختصاص داده است، و از آنجایی که طبق شواهد موجود صنعت بسته¬بندی آن از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست. لذا عوامل تاثیرگذار بر جایگاه بسته¬بندی در عرضه محصولات باغی جنوب¬کرمان مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه با صاحب¬نظران، مطالعات مروری کتابخانه¬ای، مقاله¬های علمی-پژوهشی، مجلات و سایت¬های مرتبط و معتبر، همچنین با مراجعه به سازمان جهاد¬کشاورزی جنوب¬کرمان جمع-آوری و مورد تجزیه¬وتحلیل قرار گرفت. و مشخص شد که عدم توان مالی کافی کشاورزان در هنگام برداشت محصول، قیمت بالای بسته¬های مناسب، عدم آگاهی از ارزش افزوده بسته¬بندی¬های مناسب از عمده عوامل انتخاب بسته¬های نامناسب است.

کلید واژگان :

بازاریابی، بستهbبندی، تولیدکننده، جنوبbکرمان، مصرف کننده، محصولات باغی



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک