چکیده :

هدف پژوهش بررسی رابطه بين هوش اجتماعي با اثربخشی سازمانی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام بود. جامعه آماري را كليه کارکنان(926 نفر) تشكيل دادند كه با استفاده از نمونه¬گيري تصادفی طبقه ای تعداد270 نفر به عنوان نمونه آماري بر اساس فرمول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. برای گردآوری داده¬های مورد نیاز از پرسشنامه های هوش اجتماعی سیلورا (2001) و پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی سازمانی استفاده شد. برای بدست آوردن روایی پرسشنامه¬ها از روش روایی محتوا و برای پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید که به ترتیب879/0و 955/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل یافته¬ها از آزمونt تك متغيره، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده گرديد. یافته¬ها نشان داد كه وضعيت هوش اجتماعی و اثربخشی سازمانی كاركنان بالاتر از ميانگين جامعه است. ضريب همبستگي پيرسون نشان داد كه هوش اجتماعی با اثربخشی سازمانی رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. نتايج تحلیل رگرسيون چندگانه بيانگر آن شد كه از بين مؤلفه¬هاي هوش اجتماعی، مؤلفه پردازش اطلاعات اجتماعی بيشترين تأثير را در پيش بيني اثربخشی سازمانی دارد. همچنین نتایج نشان داد بین میزان هوش اجتماعی کارکنان به لحاظ سن و جنسیت تفاوت معناداری وجود ندارد ولی به لحاظ تحصیلات و سنوات خدمت تفاوت وجود دارد.

کلید واژگان :

هوش اجتماعی، اثربخشی سازمانی، اداره کل آموزش و پرورش، استان ایلام



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک