رفتار شهروندي سازماني رفتاري خود جوش و آگاهانه است كه به طور مستقيم و صريح توسط سيستم رسمي پاداش سازمان پيش بيني نشده است، ولي در مجموع، اثربخشی سازمان را ارتقاء مي¬دهد. اين پژوهش با توجه به هدف از نوع كاربردي و با توجه به نحوه گردآوري داده ها توصيفي و از نوع پيمايشي مي باشد. جامعه آماري شامل كارشناسان شهرداریهای غرب مازندران درسال 1391 بوده كه تعداد آنها برابر با 820 نفر بوده است. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده 260 نفر از آنان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گرديد. در مقاله حاضر پنج متغیر رفتار شهروندی سازمانی بررسی خواهد شد ودر نهایت به این نتیجه میرسدکه بین تمام ابعاد متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی و اثربخشی سازمانی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. در بین متغیرها متغیر آداب اجتماعی دارای بیشترین همبستگی با متغیر اثربخشی سازمانی بوده است واز بین پنج متغیر رفتار شهروندی سازمانی، سه متغیر جوانمردی، وظیفه شناسی و آداب اجتماعی که مدل نهایی رگرسیون را تشکیل داده اند، بیشترین تأثیر را بر اثربخشی سازمانی داشتند در نتیجه بین رفتار شهروندی سازمانی و اثربخشی سازمانی در شهرداریهای غرب مازندران رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد و با بالا رفتن رفتار شهروندی سازمانی در شهرداریهای غرب مازندران اثربخشی سازمانی نیز افزایش می¬یابد.
کلید واژگان :رفتار شهروندی سازمانی- اثربخشی سازمان - شهرداریها - مازندران.
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6146990761792013
- سال انتشار : 1392
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : کنفرانس بین المللی حماسه سیاسی با رویکرد تحولات خاور میانه و حماسه اقتصادی با رویکرد مدیریت و حسابداری
- برگزار کنندگان : دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
- تاریخ ثبت : 1395/05/10 00:10:17
- ثبت کننده : معصومه پورنبی درزی
- تعداد بازدید : 284
- تعداد فروش : 0