چکیده :

مقدمه: عزت نقس اساسی ترین عامل در رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان است. برخورداری از اراده و اعتماد به نفس قوی، قدرت تصمیم گیری، ابتکار، خلاقیت و نوآوری، سلامت فکر و بهداشت روانی رابطه مستقیمی با میزان و چگونگی عزت نفس و احساس خود ارزشمندی فرد دارد هدف: هدف این پژوهش تعیین میزان تاثیر آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکرد شناختی-رفتاری بر عزت نفس دانش آموزان مدارس راهنمايي دخترانه پاکدشت است. آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکرد شناختی-رفتاری بر افزایش عزت نفس دانش آموزان موثر است. به عنوان فرضیه تحقیق انتخاب شده است. روش تحقیق: روش تحقیق شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل است. جامعه آماري تحقيق را کليه دانش آموزان مدارس راهنمايي دخترانه پاکدشت تشکیل می دهند. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده و افراد نمونه که 45 نفر بودند با روش جایگزینی تصادفی در سه گروه 15 نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه ) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده برای اندازه گیری میزان عزت نفس آزمودنی ها، آزمون عزت نفس کوپر اسمیت است. یافته¬ها: بر اساس اطلاعات بدست آمده از پس آزمون عزت نفس و مقایسه آنها با پیش آزمون با بهره‌گیری از تحلیل واریانس، 48% تغییر پس از اعمال مداخله در گروه آزمایش مشاهده شد که نشان دهنده افزایش عزت نفس کلی آزمودنی¬ها پس از آموزش گروهی مدیریت و کنترل خشم بوده است.

کلید واژگان :

اثربخشی آموزش گروهی، مدیریت خشم، عزت نفس



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک