چکیده :

شبکه های خودروئی نوعی ازشبکه های موردی متحرک هستندکه جهت ارتباط درسیستم های انتقال هوشمندمورداستفاده قرارمیگیرد. عملاًدرشبکه های خودروئی باتوجه به وجود دستگاههای تعبیه شده درخودروهای جدید و همچنین زیرساخت های کنارجاده ای، خودروها حکم گره های شبکه را دارند. هرخودرو میتواند درهرلحظه خودرو های اطرافش را شناسائی کرده و با اتصال به آنهایک شبکه تشکیل داده وارتباطات لازم را برقرارکند. لذا این نوع شبکه ها به سرعت تغییرتوپولوژی میدهند وباتوجه به اینکه از نظرمصرف انرژی ومنابع محاسباتی مشکلی ندارند، سبب انعطاف پذیری بیشترمیشوند. باتوجه به توپولوژی به شدت دینامیک وارتباطات گذرا درشبکه های خودروئی،انتقال و مسیریابی داده ها مستعد تاخیر وگم شدن داده ها است.به همین دلیل برای جلوگیری ازگم شدن بسته ها یا از بین رفتن بسته، شبکه هائی پیشنهاد شد که تاخیرهای بیش از معمول رامتحمل شود.این نوع شبکه ها معروف به شبکه های مقاوم به تاخیر هستند. شبکه های با تحمل تاخیرکلاسی ازشبکه ها هستند که امکان ارتباطات پراکنده،ارتباط متناوب،پوشش بالا،زمان تاخیربالا،نرخ خطای بالا، نرخ داده های نامتقارن وحتی ارتباط بدون انتها به انتها را فراهم میکند.

کلید واژگان :

شبکه های موردی خودروئی،شبکه های موردی متحرک،سیستم های حمل ونقل هوشمند،شبکه مقاوم به تاخیر، شبکه مقاوم به تاخیر خودروئی



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک