هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین باورهای فراشناخت و نشخوار فکری در دانشجویان با نگرانی بالا است. بدین منظور 400 نفر دانشجو به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحله ایی انتخاب شدند و پرسشنامههای باورهای فراشناخت (ولز،2000)، نشخوار فکری (نولن هوکسیما و مارو، 1991) و نگرانی پنسیلوانیا (مییر، میلر، متزیگر و بورکویچ، 1990) را تکمیل کردند. کسب نمره 40 در آزمون نگرانی پنسیلوانیا در این پژوهش به عنوان نقطه نشان دهندهی نگرانی بود که در نهایت 125 نفر دارای نگرانی بالا شناخته شدند. برای تحلیل داده ها از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که از بین مؤلفه های باورهای فراشناختی، باورهای مثبت درباره نگرانی، کنترل ناپذیری و خطر، اطمینان شناختی و نیاز به کنترل افکار در دانشجویان با نگرانی رابطه معنادار وجود داشت اما بین باور خودآگاهی شناختی تفاوت معناداری یافت نشد. در بین مؤلفه های نشخوارفکری نیز، در مولفههای درفکر فرو رفتن، حواسپرتی و تعمق در دانشجویان با نگرانی بالا تفاوتی یافت نشد. در مجموع یافتهها نشان میدهد که از بین مؤلفه های باورهای فراشناختی تنها مؤلفهی کنترل ناپذیری و خطر با نگرانی بیمارگون ارتباط دارد.
کلید واژگان :باورهای فراشناخت، نشخوارفکری، نگرانی، دانشجویان
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6148486190925511
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی
- برگزار کنندگان : تهران
- تاریخ ثبت : 1395/11/01 01:08:29
- ثبت کننده : عاطفه بشیری نژادیان
- تعداد بازدید : 294
- تعداد فروش : 0