با توجه به نقش عوامل روانشناختی در رفتار مصرفکنندگان و اهمیت رفتار خرید تکانهای در بین آنها، این مطالعه به هدف بررسی نقش اضطراب صفت و حالت در ایجاد رفتار خرید تکانهای، صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر طرحی غیر آزمایشی، از نوع همبستگی بود. به این منظور 413 دانشجو(216 پسر و 197 دختر) به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی،از دانشگاههای شهرتهران،انتخاب شدند.آزمون اضطراب صفت و حالت اسپیلبرگر و مقیاس(CIS)، برای اندازهگیری رفتار خرید تکانهای به اعضای نمونه،ارائه شد. در ابتدا برای تحلیل دادههای پژوهش، به منظور توصيف آماري، از جداول شاخصهاي آمار توصيفي استفاده شد.در راستاي تحليلهاي استنباطي و آزمون فرضيهي تحقيق، و با توجه به برقراری تمامی مفروضهها،از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد. یافتهها: در مورد دانشجوهای پسر متغیر اضطراب صفت میتواند بُعد احتیاط از رفتارخرید تکانه ای را، در سطح (01/0=α) معنیدار پیشبینی کند. اما همین متغیر در دختران میتواند بُعد لذت از رفتار خرید تکانه ای را، در سطح (01/0=α) معنیدار، پیشبینی کند.نتیجهگیری: با افزایش اضطراب صفت در پسران، بُعد احتیاط رفتار خرید تکانهای کاهش پیدا میکند؛ در حالی که در دختران، با کاهش میزان اضطراب صفت، بُعد لذت افزایش مییابد.
کلید واژگان :رفتار خريد تکانهای. اضطراب صفت. اضطراب حالت. روانشناسي مصرفكننده.
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6148675346219560
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : اولین کنفرانس بین المللی مدیریت در قرن 21
- برگزار کنندگان : تهران، مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما
- تاریخ ثبت : 1395/11/22 22:34:22
- ثبت کننده : ابولفضل(اردشير) تاج زاده نمين
- تعداد بازدید : 257
- تعداد فروش : 0