عليرغم گستردگي اينترنت و وجود موتورهاي جستجوي تخصصي ، بسياري از كاربران در بازيابي اطلاعات مورد نيازشان با مشكل مواجه مي شوند. زيرا از نياز اطلاعاتي خود آگاهي ندارند و يا با ابزارهاي كاوش مرتبط با نياز خود آشنا نيستند. الگوهاي اطلاع يابي به روشي ساده روابط بين قضاياي نظري و فرايند هاي مربوط به شناسايي و پاسخگويي به نيازهاي اطلاعاتي را ارائه مي كنند. درك رفتار اطلاع يابي در ارائه خدمات بهتر به كاربران و طراحي نظامهاي اطلاعاتي نقش اساسي دارد.این پژوهش با هدف تعيين رفتار اطلاع يابي کارکنان زن شاغل در حوزه صنعت برق از طريق سنجش ميزان آگاهي از مدلهاي رفتار اطلاع يابي و عملكرد جستجو در اینترنت انجام گرفته است. روش کار: پژوهش حاضر به روش پیمایشی – تحلیلی انجام گرفته است. پرسشنامه ای شامل 15 سوال بسته که در اکثر آنها پاسخگویان می توانستند بیش از یک گزینه را انتخاب نمایند و دو چک لیست یکی شامل 9 گزینه و دیگری شامل 26 گزینه که طی آن 5 نوع سوال مرتبط با زمینه کاری و تحصیلی کارکنان هر دفتر به آنها ارائه شد تا جستجو کنند و عملکرد جستجوی آنها از طریق این چک لیست و براساس مقیاس طیف لیکرت برای دستیابی به هدف مطالعه و آزمون فرضیه تنظیم ودر بین100 نفر از کارکنان زن استفاده کننده از خدمات کتابخانه در 5 شرکت توانیر، برق منطقه ای زنجان،برق منطقه ای گیلان،برق منطقه ای تهران و شرکت مدیریت شبکه برق ایران در سال 94 توزیع و پس از پاسخگویی جمع آوری و تنظیم گردید.این پژوهش به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته¬ها:براساس یافته های پژوهش70% کارکنان از زبان فارسی برای جستجوی اطلاعات استفاده می کردند.عدم دسترسی به متن کامل مقالات با درصد فراوانی 69% به عنوان بیشترین و بازیابی بیش از حداطلاعات با درصد فراوانی39 % به عنوان کمترین مشکل در هنگام جستجوی اطلاعات عنوان شدند. 40% پاسخگويان به دليل صحت اطلاعات بازيابي شده، 61% به دليل دريافت متن كامل مقالات، 27% به دليل سرعت بازيابي اطلاعات و تعداد نتايج بازيابي شده،61%پاسخگويان به دليل ارجاع به مقالات مرتبط از موتور جستجوی گوگل استفاده می کردند. بحث ونتیجه گیری :یافته های این پژوهش نشان می دهد که زنان شاغل در صنعت برق بیشتر به منظور انجام فعالیتهای پژوهشی به جستجو در اینترنت می پرداختند. پورتال کتابخانه دیجیتالی هر شرکت را به عنوان مهمترین منبع اطلاعاتی، موتورهای جستجوی تخصصی به عنوان مهمترین ابزار جستجو، جستجوی کلید واژه ای به عنوان مهمترین راهبرد جستجو. زبان فارسی مهمترین زبان در جستجوی اطلاعات و عدم وجود متن کامل مقالات به عنوان مهمترین مشکل در جستجو و بازیابی اطلاعات، عنوان کردند.
کلید واژگان :آگاهی ، عملکرد جستجو ، رفتار اطلاع یابی ، کارکنان زن شاغل در صنعت
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک