چکیده :

امروزه گردشگری یکی از پویاترین فعالیتها در ایجاد تحول اقتصادی اجتماعی در گستره ی جهان بوده که بطور - روزافزون اهمیت یافته است. از آنجائیکه شهرها به عنوان جذابترین فضاها برای گردشگران دارای مراکز مهم اقتصادی، علمی، تفریحی، پزشکی و غیره بوده و افزون بر این، از جاذبه های طبیعی و میراث فرهنگی بهره مند هستند. و امروزه در توسعه گردشگری شهری سعی فراوان بر نمادسازی می شود. هر چه نماد مورد نظر منحصر به فرد تر بوده با ارزش ها و ویژگی های گذشته و حال آن شهر و مردمانش بیشتر تطابق داشته باشد، ماندگاری اش در ذهن گردشگر بیشتر و یادآوری دوباره آن آسان تر می شود و در عین حال، میل به بازدید دوباره از آن شهر در گردشگر افزایش می یابد. امتیاز کشور ما در این زمینه آن است که با وجود وسعت زیاد، تاریخ و تمدن هزاران ساله، غنای فرهنگی، تنوع اقلیم و گوناگونی گونه های طبیعی، بی شک شناخت یا خلق نماد برای شهرهایمان کار سختی نخواهد بود. کافی است در جهت توسعه پایدار گردشگری )حتی از نوع داخلی( و حفظ هویت شهرهای ایرانی که روز به روز در حال تغییر و دگرگونی است، با کمی مطالعه برای شهرهای ایرانی مناسب ترین نماد را انتخاب کنیم. در نتیجه در بازار پر از رقابت توریسم در جهان امروز، نمادسازی در شهرها عامل موفقی در جذب گردشگر به حساب می آید. که در این مقاله ما به نماد، بعنوان یکی از راه های راهبردی جذب توریسم با رویکرد توصیفی می پردازیم.

کلید واژگان :

نماد، گردشگری، گردشگری شهری، شهرها



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک