هیدرولیک کانالهای آبی در واقع؛ بررسی رفتار جریان آب و پدیده¬های مربوط به جریان در کانالهای مصنوعی و یا طبیعی که دارای سطح آزاد در تماس با فشار اتمسفر یا بصورت سرپوشیده (مستغرق و غيرمستغرق ) هستند، میباشد. در میان انواع کانالهای سرپوشیده، کالورتها یا مجراهای انتقال آب؛ سازه¬هایی هستند که جهت هدایت آب از یک سوبه طرف دیگر به دلیل احداث راه، راه آهن و... ایجاد می¬شوند.دراین مقاله،باتوجه به رژیم جریان وپدیده پرش هیدرولیکی،روابط حاکم بررفتارجریان درون کالورت بیان گردید.جهت کاهش انرژی جریان وهمچنین تعدیل سرعت خروجی،اجرای سرریزدردوحالت جریان زیربحرانی وفوق بحرانی ارائه شد.نتایج بدست آمده نشان دادکه:کنترل جریان به نوع شیب کالورت بستگی دارد.وجودسرریزدرون کالورت باعث کاهش سرعت وانرژی جریان می شود.همچنین ایجادشکست شیب درمسیرشیبهای تندباعث افت جریان می گرددوحفاظت بسترکانال درمقابل فرسایش به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
کلید واژگان :کاهنده انرژی، کالورت شیبدار،کالورت،پرش هیدرولیکی
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک