چکیده :

هدف از پژوهش حاضر تحلیل نقش بازاریابی رابطه¬مند بر هویت برند باشگاه¬های ورزشی استان یزد بود. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران باشگاه¬های ورزشی خصوصی استان و شهرستان¬های تابعه یزد بود که با استناد به اداره کل ورزش و جوانان استان یزد به ترتیب برابر با 227 و 126 نفر بود که تعداد کل جامعه آماری پژوهش حاضر برابر با 403 نفر بود. حجم نمونه آماری با توجه به جدول کرجسی و مورگان 197 نفر برآورد شد. این پژوهش از نوع همبستگی و به شیوه پیمایشی اجرا گردید. برای جمع‌آوری داده¬ها از پرسش¬نامه¬های استاندارد بازاریابی رابطه مند و پرسشنامه استاندارد هویت برند استفاده شد. روایی پرسش¬نامه¬ها توسط ده نفر از اساتید مدیریت ورزشی مورد تائید قرار گرفت؛ همچنین پایایی پرسشنامه¬¬ها به ترتیب معادل 82/0 و 87/0 به‌وسیله آزمون آلفای کرونباخ تائید شد. تجزیه‌وتحلیل داده¬ها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج نشان داد رابطه مثبت و معناداری را میان بازاریابی رابطه مند با هویت برند باشگاه¬های ورزشی استان یزد وجود داشت (54/0r=، 05/0p≤). همچنین نتایج نشان داد میزان بازاریابی رابطه مند بر هویت برند (34/0=β، 05/0p≤) در باشگاه¬های ورزشی استان یزد نقش معناداری داشت. لذا توجه به ابعاد بازاریابی رابطه مند و به‌کارگیری آن و پیشنهادهای ارائه‌شده در این پژوهش می-تواند؛ جهت توسعه هویت برند باشگاه¬های ورزشی استان یزد مفید باشد.

کلید واژگان :

بازاریابی رابطه مند، باشگاه¬های ورزشی، هویت برند، یزد.



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک