چکیده :

بسیاری از فعالیت های کارآفرینانه در حوزه ی ورزش عمدتا به صورت پنهان انجام می شوند. هدف این پژوهش نیز شناسایی عواملی است که باعث شکل گیری نوآوری پنهان در باشگاه های بدنسازی می شود و درصدد ارائه ی راهکارهایی در مورد نحوه ی استفاده ی باشگاه های ورزشی از ظرفیت نوآوری پنهان برای فعالیت های کارآفرینانه و نوآورانه است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و پژوهشی کیفی است که با استفاده از رویکرد گرند تئوری و با نرم افزار maxqda poro 12-3 انجام می گیرد. جامعه آماری شامل مدیران باشگاه های بدنسازی شهر کرمانشاه می باشد نمونه گیری هدف مند و اطلاعات محور بود و فرایند نمونه گیری با توجه به رویکرد غیر احتمالی آن تا نقطه ای ادامه پیدا کرد که به اشباع نظری یا تئوریکال رسیدیم از طرفی حجم نمونه بر اساس این نقطه اشباع که بر آمده از اهداف تحقیق است به دست آمد بنابراین 14 مصاحبه انجام گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از استراتژی گرند تئوری با استفاده از نرم افرار MAXQDA در سه بخش کد گذاری باز، کد گذاری محوری و کد گذاری انتخابی استفاده گردید. نتایج نشان داد که 5 مقوله (رقبا، فرهنگ، توان مالی باشگاه، مشتری و محتوای ایده ) و 23 کد اولیه با 59 فراوانی به عنوان عوامل شکل گیری نوآوری پنهان در باشگاه های ورزشی شناسایی شدند همچنین بین تبلیغات ویژه و غیر رسمی بودن ایده و بین رابطه ی بهره مندی باشگاه از امکانات مناسب با محتوای ایده رابطه مثبت و معنی داری شناسایی گردید. نتیجه گیری می شود که مسئولین باشگاه های ورزشی، این مولفه ها و کدها راشناسایی کرده و آن ها را در راستای ایجاد نوآوری پنهان در باشگاه های ورزشی به کار ببرند.

کلید واژگان :

باشگاه، بدنسازی، نوآوری پنهان.



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک