خلاقیت و پرورش آن از موضوعات مهمی است که همیشه مورد توجه روانشناسان و صاحبنظران بوده است. باتوجه به این موضوع و به کاربستن شیوههای تقویت و پرورش آن در سنین کم مخصوصاً در دوران کودکی منجر به تربیت نسلی دانشمند، فرهیخته و خلاق در آینده خواهد شد. یکی از بازیها و فعالیتهایی که در پرورش خلاقیت تأثیرات زیادی دارد، کاردستی اریگامی یا کاردستی به وسیلهی تاکردن کاغذ است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیرات اریگامی بر خلاقیت و مهارتهای عملی اعضای کودک کانون پرورش فکری شهرستان شوط است و از آن جهت که کلاس اریگامی در این مرکز به صورت اریگامی با کاغذهای رنگی تکرنگ انجام میشد و این رویکرد آنطور که باید برای کودکان جذاب نبوده و از نظر آنها یکنواخت و کسالتبار محسوب میشد این ضرورت ایجاد شد تا با بررسی دلایل عدم علاقگی کودکان به این شیوه از اریگامی به اتخاذ راهکار و جایگزینی روشی جدید در این زمینه اقدام شود. بنابراین با ارزیابی شرایط کلی شیوهی ترکیبی اریگامی- نقاشی مورد توجه پژوهشگر قرار گرفته و اجرا شده است. همچنین در این راستا اطلاعات و دادههای کتابخانهای و میدانی و نیز تکمیل پرسشنامهی شفاهی به وسیلهی اعضای کلاس اریگامی مرکز فرهنگی شهرستان شوط با رویکردی توصیفی- تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفته است. شایان ذکر است مقایسهی دو شیوهی کاردستی اریگامی با کاغذهای رنگی تکرنگ و ترکیبی اریگامی- نقاشی به این نتایج منجر شده که شیوهی ترکیبی اریگامی- نقاشی در ساخت کاردستی برای کودکان به دلیل تنوع بسیار جذابتر است و همچنین تأثیرات چندبرابر بر روی تقویت قدرت خلاقیت آنها دارد.
کلید واژگان :اریگامی، خلاقیت، کودکان، مهارتهای ذهنی و عملی.
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6155965230176826
- سال انتشار : 1397
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : چهارمین همایش بینالمللی افقهای نوین در علوم تربیتی، روانشناسی و آسیبهای اجتماعی
- برگزار کنندگان : تهران
- تاریخ ثبت : 1398/03/14 17:15:01
- ثبت کننده : سحر ذکاوت
- تعداد بازدید : 267
- تعداد فروش : 0